Potężną dziedziną psychologii oraz innych nauk społecznych jest komunikacja niewerbalna. Ludzie porozumiewają się ze sobą nie tylko za pomocą słów, ale również całą masą innych sygnałów. Na co dzień używają gestów, ich twarz ma bogatą ekspresję mimiczną. Głos ma różne natężenie, barwę, wysokość. Informacje niosą zatem nie tylko wypowiadane słowa, ale sam sposób ich wypowiadania. Poza tym do komunikacji niewerbalnej zaliczamy również dystans, czyli to, jak blisko lub daleko od kogoś stoimy. Specjaliści z tej dziedziny często wskazują również, że sporo o nas komunikuje styl ubierania się, makijaż, sposób urządzenia domu czy biura. To również elementy komunikacji niewerbalnej.
Komunikacja niewerbalna ćwiczenia
Psychologowie zwracają uwagę na to, że komunikacja niewerbalna wspiera komunikację werbalną, uzupełnia ją. Używając prawidłowo niewerbalnego sposobu porozumiewania się, możemy przekazać o wiele więcej, a także wywrzeć odpowiednie wrażenie. To szczególnie ważne w takich dziedzinach, jak na przykład biznes, negocjacje czy mediacje. Dlatego też zajęcia z komunikacji niewerbalnej, podczas których ćwiczone są różne jej funkcje, to jedna z propozycji trenerów rozwoju osobistego, szkoleniowców. Ludzie biorą udział w takich spotkaniach po to, aby być bardziej świadomym własnej komunikacji niewerbalnej, móc nią zarządzać. Oznacza to, że trenują między innymi własne reakcje mimiczne, sposób gestykulowania, postawę ciała. Badania wskazują, że ta ostatnia ma niebagatelny wpływ na to, jak się czujemy. Mówi się między innymi o postawie asertywnej, której przyjęcie wspiera człowieka w trudnych chwilach, podczas stresujących spotkań czy rozmów.
Jak trenować komunikację niewerbalną?
Dla wielu osób istotne jest to, by trenować komunikację niewerbalną i rozwijać się w tym kierunku. Nabywać większej kontroli nad własnymi reakcjami, gestykulacją. Lepiej panować nad głosem, tak by brzmiał on bardziej pewnie. To może być istotne zarówno dla życia zawodowego, jak i prywatnego. W branżach, w których na co dzień spotykamy się z obsługą klienta, komunikacja niewerbalna pracownika jest naprawdę istotna. Również osoby, które budują własną markę osobistą, prowadząc na przykład kanały w social mediach, nagrywając filmy i vlogi, muszą lepiej zarządzać swoją komunikacją niewerbalną. Trzeba trenować na co dzień. Dobrym sposobem jest na przykład nagranie siebie wtedy, gdy o czymś opowiadamy, trenujemy przed ważnym wystąpieniem czy spotkaniem. Oglądanie takich nagrań może być bardzo cenną lekcją, podczas której dostrzeżemy różne własne gesty, reakcje mimiczne, których wcześniej nie mieliśmy świadomości